Followers

Monday 25 July 2011

ceritera OPKIM

hoi hoi, assalamualaikum !

3 hari 2 malam, perfect ! not soo good, nor too bad.. suam suam kuku laa, still fun :) OPKIM di mersing telah bagi aku seribu macam perasaan.. dalam masa yang singkat, macam-macam terjadi.. for me, terlalu beruntung for those yang terpilih untuk pergi coz it's totally different dengan ape yang kita fikirkan at first.. yeahh, still in kampung with all the lumpur, lembu kambing, bau kurang enak but itu normal laa.. serious, nak pergi mersing lagi :)

jumaat (22 julai 2011)

janji melayu kan, dalam pukol 10 pagi, kami warga OPKIM berkumpul di hadapan admin untuk diberi taklimat ringkas then GO !! kami bertolak and that time, dalam hati Allah jelaa yang tau.. betapa taknak pergi nyee aku.. takde semangat lah, macam macam bende negatif aku fikir pasal program nieh.. cannot go lah ! bout 3 petang, kami selamat tiba ti depanSEKOLAH KEBANGSAAN TERIANG ! wooooooo sangat kecik itu sekolah :) program diteruskan lagi ngan ucapan bla bla bla and akhir sekali, pembahagian keluarga angkat.. YEAYY, at first aku and syakir dapat jadi anak angkat pemangku ketua kampung weh.. haaa korang dapat? ohh tidak, hanya aku saje.. haha :D selepas minum petang, kami semua dibawa melawat ladang kelapa sawit and tempat tanaman rumput.. for what? itu adalah tempat warga kampung mencari rezeki, kire pertanian nieh memang sebati dengan hidup dorang laa.. dah jalan jalan jalan, ape lagi, pulang laa ke rumah family angkat masing2..

tapi

tapi

aku dapat berita sedih gila nak mampos, ketua kampung tak jadi nak mengangkat kami untuk menjadi anak angkatnya kerana BUSY ! ohmygod, okay fine.. kami dihantar ke rumah seterusnya iaitu rumah si polan polan (mane leh sebut nama) yang dah macam 2-3 jumaat nak sembah bumi.. yess, aku tak sangka dapat rumah tuh tapi apekan daya, terima jelaa.. kate program khidmat masyarakat :( borak borak dengan ibu baru beranak empat itu, aku dapat tau suami nya harituh takde kat rumah.. ke laut katanya, balik esok petang ! memang tak lahh malam tuh nak tido kat rumah dye kan, ape lak orang kate laki bujang tido rumah isteri muda yang suaminya ke laut.. mampos kene rejam nanti ! so, aku amek laa inisiatif untuk tukar family lain.. malam tuh kami ade ceramah bout ramadhan and after that, kami ke rumah keluarga angkat baru ! yeayyy, SEHARI AKU ADE TIGA KELUARGA ANGKAT, kau ade? :)








sabtu (23 julai 2011)

hari ini dimulai dengan berkumpul di sekolah rendah teriang untuk membuli kanak kanak itu semua, haha ! awal dohh kene kumpul, pukol 8.. awal kan? haaa budak budak tuh semua dah bersemangat nak jumpe kakak abang uitm dorang nieh.. dorang semua sumpah comel gila nak mampos, degil gila and aku suke time dorang cakap.."abang, lapar laa.. abang, nak kencing !  abang nie baik laa".. cair dohh, aku sayang mereka ! :)

kami semua start aktiviti dengan senamrobik kat tengah tapak perhimpunan yang panas tuh, fuhhh.. panas wehh, meleleh peluh macam ape ! then bile dah berjimba ria senam tegang otot bagai, kami berkumpul di kantin untuk group activity.. yeayy sangat sangat happy, dorang semua sporting lah ! game semua nie tamat pukul 1 tengah hari.. so, ape lagi, balik rumah mak angkat laa :) jam 2 petang, papa aku bawak anak anak angkatnye semua ke pantai.. woohoooooo, dah lame tak berendam ! mandi mandi mandi, jam 5 kami ke sekolah rendah balik.. ade sukaneka bersama warga kampung ! fun wehh, bergelak tawa dalam hujan.. haaa mak kandung aku tau, sah sah kene rotan HAHAH

malam jam 8, kami ada malam kebudayaan ! malam yang penuh dengan apebende entah, haha.. kami warga UITM persembahkan dikir barat dan koir, pihak sekolah pulak ade persembahan joget2 ape semua tuhh.. kau tak rase comel ke budak sekolah rendah yang tinggi dorang takat lutut kite nieh joget? bapak laa, rase nak cekik jee sorang sorang.. tamat jam 11 malam, terus balik rumah.. jam 12 malam tiba, hantar adek ke dalam bilik, then kami keluar balik untuk dinner.. yeaahh  baru nak dinner :( pukul 1 is time to gosok gigi, gosok perut then tido :D

















ahad (24 julai 2011)
last day in kampung teriang, mersing ! what the fish, cepat nye mase berlalu.. taknak balikkkk :( haihhh pagi pagi kami kene join gotong royong, aku and kawan kawan bersihkan kawasan kubur.. haaaa kau takot tak? insaf seketika aku time tuh, haha.. tarik cabut rumput, sapu sampah.. FUHH penat seyh, then kami berkumpul di kantin sekolah for breakfast ! yahoooo nasi lemak yaww.. tepat jam 2 petang, kami terpakse mengikuti majlis penutup ! okay, aku taknak tutup.. nak duduk situ lagi, mau menangis sekarang T.T









conclusion is, I LOVE OPKIM ! teach me how to be a greatful person, how to manage our time, how to appreciate what we have now ! selama 3 hari, macam macam aku lalui.. pahit manis bergelar "budak kampung", banyak bagi aku kesedaran.. kanak kanak kat kampung nieh membuatkan hati aku lagi seronok melayan kerenah mereka yang manja dan sporting habis laa.. aku rindu nak bersama mereka ! serious :( wanna be with them, laugh with them, make them happy.. haihhh, aku doakan budak budak tuh dapat belajar sungguh sungguh dah jadi anak yang berjaya satu hari nanti, amin ~

2 comments: