Followers

Wednesday 13 March 2013

Dunia Degree


now playing : apo kono eh jang
mood : berdebar debar

apa apa pun, Assalamualaikum semua

Alhamdulillah. syukur sangat sangat bila Allah curahkan rezeki yang tak semua orang dapat. tak semua rasa. tak semua peroleh. rezeki untuk sambung belajar ke peringkat Ijazah Sarjana Muda cukup buat aku gembira. senyum dari telinga kiri ke telinga kanan. kalau boleh nak senyum sehari semalam, non stop. kalau boleh lah. Alhamdulillah, Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Pengurusan Rekod di UiTM kampus Segamat Johor cukup buat aku bangga. cukup buat mak abah gembira.

dari bulan sebelas tahun dua ribu dua belas, aku duduk rumah. tak buat apa apa. kerja? jauh menyimpang. bukan malas, cuma takda rezeki nak ke alam pekerjaan lagi. aku rela jadi surirumah tangga sepenuh masa. hampir 5 bulan duduk rumah, berdoa siang malam nak masuk degree. sampai aku paksa orang keliling turut doakan. apa aku kesah. doa banyak banyak kan berkat.

dunia diploma dah selamat aku tinggalkan. macam macam kenangan ada. bersepah. nak ingat satu satu memang payah. sekarang aku kena tempuh dunia degree. dunia yang lagi mencabar aku rasa. lagi banyak masalah kena hadapi. lagi besar kemungkinan menghidap stress melampau, migrain, cubaan bunuh diri. insyaAllah, apa yang terjadi di zaman diploma tak akan berulang di kehidupan degree. aku akan pastikan, tak akan berulang. tak akan ! gila bosan benda yang sama, yang pernah kita tempuh, jadi lagi sekali. bergaduh perang mulut? dah lapuk. dengki? talam dua muka? pengkhianat? semua tu golongan yang aku dah bunuh dalam kotak fikiran aku. kalau wujud lagi manusia macam tu, tahu lah apa aku nak buat.

betulkan niat. aku sambung belajar kerana Allah. aku nak tuntut ilmu Allah. keberkatan tu penting. aku nak mulakan hidup baru. kisah baru. episod baru dalam diari jangka hayat aku. bukan senang nak dapat rezeki macam ni. bila dah dapat, gunakan seeloknya. sampai sini saja penulisan aku. nak terkoyak perut tahan lapar. aku perlukan sumber tenaga seperti KFC ataupun Kenny Rogers Roasters. pehhh pehhhh sedap ! insyaAllah, lain waktu aku update tentang kehidupan aku. challo betei ~

No comments:

Post a Comment