Followers

Tuesday 22 January 2013

ini peluang


now playing : Never say never
mood : selsema ! 

eheeemmm eheeemmmm
tadaaaa tadaaaa Assalamualaikum kepada seluruh manusia di muka bumi ini ! 
nak tumbuk saya? silakan
nak marah saya? silakan
nak hentam kutuk jeling saya? silakan

bukan sengaja tak update blog. tahukah kalian, bila seseorang manusia itu sudah diselubungi dnegan perasaan malas tahap dewa naga berkepala tujuh, kemungkinan untuk dia tidak meng-update blog sangat tinggi ! yes saya cakap benda yang betul. cerita memang ada, idea mencurah curah, cuma semangat nak menaip tu hilang. takda. misteri sungguh. tapi jangan risau, aku tetap akan update blog kesayangan anda anda ini. hew hew hew ! actually aku baru saja lepak dengan one of my schoolmates Isnin lepas and bila lepak, soalan pertama dia ialah "weh, kau dah lama kan tak update blog?" and i was like -.-' 

"err kau pun baca blog aku jugak ke? okay malu, ada baldi? nak tutup muka" 
sambil cakap dalam hati

terkejut laa kan, orang yang kita tak sangka itulah orang yang rupa rupanya selalu layan cerita dalam blog sakai aku nie. aku takde laa pulak update cerita pasal Dato' K accident patah tangan ke, cerita Neelofa menggedik ke, cerita Dalam Hati Ada Taman ke. semua cerita cerita aku cerita yang bosan, iyeee bosan ! HAHA tapi takpa, aku hargai mereka mereka yang sanggup on laptop, semata mata nak layan blog aku. oh sumpah terharu, rasa macam nak menangis sekejap.

oh yaaa back to the title,

actually aku ada seorang kawan. dia nie jenis yang sempoi, pakai short bila keluar, layan heavy metal, rambut pacak pacak, smoke, alaaaa ibarat remaja remaja hipster yang lain. bagi mata aku, okay je. aku tak kesah kawan dengan sesiapa pun. maybe dari pandangan mata manusia lain, dia seperti remaja yang nakal. ouchhhh ! tapi bukan itu yang aku nak cerita woi, rilex rilex.

one day dia story kat aku,

Dia : Fairi, aku ada cerita ni
Aku : haaaaa cerita laa
Dia : macam ni, mak dengan kakak aku nak pergi umrah. kan kena bawak seorang mahram lelaki kan?
Aku : err haaa, yup ! so?
Dia : tapi nenek aku sakit, kena buat operation. so bapak aku kena jaga dia.
Aku : okay then?
Dia : so mak aku ajak abang aku, abang aku pulak busy dengan kerja kerja dia.
Aku : aku macam dah dapat hidu jee ending cerita kau -.-'
Dia : last sekali, mak aku ajak aku ! 
Aku : whoooaaaa great ! pergi lah, tahniah weh
Dia : masalah sekarang, aku belum sedia. kau tengok jelaa diri aku macam mana kan? nanti kalau dah pergi sana, then balik sini, takkan aku nak terus jadi baik, pakai kopiah semua. aku belum sedia weh.

*begini lah perbualan kami berdua. ada sikit tokok tambah, tapi macam inilah ceritanya*

apa yang aku nak cakap ialah, ambil peluang itu wahai kawan. kalau nak tunggu kita sedia 100%, memang lama lagi lah gamaknya. ini semua rezeki Allah. bukan senang nak buat umrah dalam usia muda macam kau. kau patut bangga weh. mungkin ada hikmah kenapa Allah pilih kau untuk dijadikan salah seorang manusia yang akan mnegerjakan umrah. cuba fikir dari sudut positif. 

kalau tanya aku, aku pun sayang diri aku yang sekarang. gila gila, carut carut, lepak sana lepak sini. tapi kalau kita dah jejak kaki ke sana, semestinya kita kena berubah. tak payah berubah 100%, semata mata nak tutup pandangan orang lain terhadap kau. maksud aku, berubah dari sudut lain. mungkin bila kau dah balik Malaysia, kau boleh jee pakai seluar panjang instead of short tu. kau boleh jee lepak lepak asalkan tak melampaui batas. chill. kau jangan risau, aku ada, kawan kawan kau ada, awek kau ada, kami semua sokong kau. kami ada jee kat belakang kau. bukannya bila kau dah pergi sana then balik sini kami semua taknak kawan dengan kau sebab kau dah mengerjakan Umrah. gila jahat kalau macam itu. kau tetap kawan aku lah, baik buruk kau, kau tetap kawan dunia akhirat. 

so kepada kawanku,

terima ini sebagai peluang dari Allah untuk kau. tak semua orang dapat peluang ini. go for it ! InsyaAllah ada hikmah yang baik untuk kau, keluarga kau, masa depan kau dan untuk kami semua, kawan kawan kau. chill, ada masa kita lepak lagi. adios amigos ~

No comments:

Post a Comment